Scenariusze

Lekcja: edukacja polonistyczna
Data: 29.10.2015 r.
Klasa: 2j

Temat: Układ Słoneczny- już wiem co to?

Powiązanie z wcześniejszą wiedzą (nadbudowanie wiedzy):  Przypomnienie wizyty w centrum edukacyjnym w Zalesiu. Uporządkowanie wiedzy zdobytej na zajęciach z astronomii.

Cel  lekcji:
Wyrobienie u uczniów umiejętności  i  nawyku  poprawnego  pisania  nazw planet.

Cele w języku ucznia:
Poznam zasadę pisowni nazw planet.

Nacobezu:
1.      Potrafisz wymienić planety Układu Słonecznego.
2.      Potrafisz rozwiązać krzyżówkę i podać jej rozwiązanie.
3.      Dbasz o poprawność ortograficzną- nazwy planet piszesz wielką literą.

Przebieg zajęć:
1. Podanie celu  lekcji (naprowadzenie dzieci poprzez nadbudowanie wiedzy).
2. Oglądanie filmu edukacyjnego- „Pierwszy człowiek w kosmosie”.
3. Czytanie wiersza „Układ Słoneczny”. Przypomnienie zasad pisowni wielkiej litery (imiona, nazwiska, nazwy miast, państw, tytuły książek). Wyjaśnienie pisowni nazw planet.
4. Przepisanie wiersza do zeszytu ze szczególnym podkreśleniem nazw planet.
5. Rozdanie krzyżówek, wyjaśnienie zadania i podanie NACOBEZU.
6. Określenie czasu i praca indywidualna.
7. Prezentacja prac.


Sposób sprawdzenia stopnia osiągnięcia celów przez uczniów:
1. Sprawdzenie odczytanych prac.
2. Zdania podsumowujące.

Pomoce dydaktyczne:
 Słownik ortograficzny, karty do pracy,  film edukacyjny.


Opracowała i przeprowadziła: Wioleta Kowalik


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lekcja: edukacja przyrodnicza
Data:  20. 10. 2015
Klasa:  III f

Temat: Warstwy lasu

Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:   Przypomnienie o wycieczce do Transgranicznego  Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Zalesiu , (zajęcia warsztatowe, na których dzieci poznawały ekosystem lasu w ośrodku oraz spotkanie z leśnikiem i wycieczka do lasu).  Wskazanie różnic między drzewem, a krzewem.  (Pamiętacie jak byliśmy w Zalesiu..., co zapamiętaliście z zajęć i wycieczki do lasu?, W klasie II poznawaliśmy drzewa i krzewy owocowe, czym różnią się od siebie drzewa i krzewy).


Cele lekcji:
1.  Poznanie warstwowej budowy lasu (terminy: runo leśne, podszyt, wysokie drzewa)
2.  Przyporządkowanie  roślin i zwierząt do podanej warstwy
3.  Poznanie nazw drzew i krzewów rosnących w lesie
Cele sformułowane w języku ucznia:
1. Dowiem się jak zbudowany jest las
2.  Poznam rośliny i zwierzęta leśne.

Nacobezu (co uczniowie będą potrafili po lekcji):
1. Znam warstwy lasu
2. Wymienię 4 nazwy roślin rosnących w danej warstwie i 4 nazwy zwierząt żyjącej w każdej warstwie lasu.

Opracowała i przeprowadziła: Edyta Arendt
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lekcja: edukacja polonistyczna
Data: 16.10.2015
Klasa: 3f

Temat: Wycieczka do parku- budowa opowiadania.

Powiązanie z wcześniejszą wiedzą (nadbudowanie wiedzy):  Przypomnienie o 3- częściowej  budowie opisu i porównanie z budową opowiadania, wspomnienie o akapitach, przypomnienie historyjki obrazkowej i wiersza ,,Opowiadanie". (Dzieci nie pisały jeszcze pełnego opowiadania)

Cele lekcji:
1. Utrwalenie budowy opowiadania.
2. Ułożenie rozwinięcia opowiadania (praca w grupach).
3. Umiejętność współpracy w grupie.
Cele w języku ucznia:
1. Utrwalisz informacje o budowie opowiadania.
2. Ułożysz rozwinięcie opowiadania.

Nacobezu:
1. Przeczytasz wstęp i zakończenie opowiadania i przyjrzysz się uważnie historyjce obrazkowej.
2. Nadasz tytuł opowiadaniu.
3. Rozpoczynając rozwinięcie pamiętasz o akapicie.
4. Piszesz poprawnie pod względem ortograficznym.
5. Stosujesz poprawne formy językowe.

Przebieg zajęć:
1. Podanie celów lekcji (naprowadzenie dzieci poprzez nadbudowanie wiedzy).
2. Uczniowie ,,światłami" oceniają swoje umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnych, w ten sposób nastąpi podział na grupy ( zielone z żółtymi), światło czerwone tworzy odrębną grupę i pracuje pod kierunkiem n- la.
3. Rozdanie grupom kart pracy, wyjaśnienie zadania i podanie NACOBEZU.
4. Określenie czasu i praca w grupach.
5. Prezentacja prac.


Sposób sprawdzenia stopnia osiągnięcia celów przez uczniów:
1. Sprawdzenie odczytanych prac.
2. Zdania podsumowujące.
3. Światła

Pomoce dydaktyczne:
Metodnik, patyczki, Słownik ortograficzny, karty do pracy grupowej, ćwiczenia  z historyjką obrazkową

Opracowała i przeprowadziła: Edyta Arendt

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lekcja: edukacja matematyczna
Data: 30 X 2015
Klasa: 3 F

Temat: Mnożenie i dzielenie w zakresie 50.

Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:  Dzieci potrafią dzielić i mnożyć  w zakresie 30.  Potrafią również korzystać z planszy ,,Tabliczka mnożenia" i wyszukiwać podane iloczyny lub ilorazy.




Cele lekcji:
1. Rozszerzenie zakresu mnożenie i dzielenia do 50.
2. Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem materiałów obrazkowych do symulacji rozwiązania zadania.
3. Sprawne mnożenie i dzielenie w zakresie 50 ( z pomocą planszy matematycznej ).
Cele sformułowane w języku ucznia:
1. Nauczysz się mnożyć i dzielić w zakresie 50.

Nacobezu (co uczniowie będą potrafili po lekcji):
1. Sprawnie wyszukasz  na planszy wyników mnożenia i dzielenia w zakresie 50.
2. Rozwiążesz zadania tekstowe na mnożenie i dzielenie w zakresie 50.
3. Ćwiczysz tabliczkę mnożenia i dzielenia w zakresie 50 w domu (za tydzień kartkówka).


Opracowała i przeprowadziła: Edyta Arendt

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lekcja: edukacja matematyczna
Data: 19 XI 2015
Klasa: 3f

Temat: Zegar i czas

Powiązanie z wcześniejszą wiedzą: Uczniowie potrafią wskazywać na zegarze i odczytywać pełne godziny, połowę godziny, znają pojęcie ,,kwadrans", wiedzą ile minut ma godzina, pół godziny, 1, 2, 3, 4 kwadranse., operują  systemem 24- godzinnym, liczą minuty piątkami.

Cele lekcji:
Uczeń:
1. Potrafi wskazać i odczytać każdą podaną godzinę ( np.:  18.37)
2. Liczy prawidłowo minuty na tarczy zegarowej
3. Prawidłowo zaznacza godzinę na zegarze, pamięta o przesuwaniu sie małej wskazówki.
Cele sformułowane w języku ucznia:
1. Potrafię wskazać i odczytać podaną godzinę.
Nacobezu (co uczniowie będą potrafili po lekcji):
1. Potrafisz wskazać podaną godzinę na zegarze.
2. Prawidłowo odczytasz godzinę.
3. Pamiętasz, że wraz ze wskazówką, pokazującą minuty, powoli przesuwa się wskazówka pokazująca godzinę.
4. Zaznaczysz podaną godzinę na zegarze.
Przebieg lekcji (metody i aktywności):
1. Wstęp ok 10 minut: Rozdanie metodników i poprzez nadbudowanie wiedzy ustalenie celu lekcji (pamiętacie jak w klasie II pracowaliśmy na zegarach, co wtedy robiliśmy? , Co w takim razie będzie celem naszej lekcji). Poprzez pokazanie światła (metodnik), dzieci pokazują jak w jakim stopniu pamiętają informacje z klasy II. Te, które pokazały światło żółte lub czerwone- przychodzą do dużego zegara przyczepionego do tablicy i wskazują najpierw pełne godziny, potem w pół do...,  kwadrans po, przed... itp. (podczas zadania nauczyciel zwraca uwagę, że czym więcej minut po danej godzinie, mała wskazówka również się przesuwa). Nauczyciel wiesza znak zakazu podnoszenia ręki- dzieci wiedzą, że pracujemy na światłach, bądź losowane są patyczki.
2. Rozwinięcie ok. 30 minut:
- Uczniowie dzielą się na zespoły dwuosobowe: światło zielone z żółtym lub czerwonym, para dostaje mały model zegara, w którym przesunięcie  wskazówki minutowej powoduje przesuwanie się wskazówki godzinowej. Najpierw zielone światła pokazują godzinę, którą zadały świtała żółte i czerwone, potem zielone podają godzinę. Zabawa trwa ok .10 minut, nad całością czuwa nauczyciel, przyglądając się wszystkim parom.
- Odczytanie i zaznaczenie podanej godziny  na karcie pracy (10 zegarów- 5 do odczytu i 5 do zaznaczenia- po trzy przykłady wykonujemy wspólnie, zapisujemy odczytaną godzinę na tablicy i wskazujemy podaną godzinę na dużym zegarze). Przed zadaniem nauczyciel przypomina, że godzina ma 60 minut i pokazuje na dużym zegarze, w jaki sposób odliczamy pojedyncze minuty (zegar ma minuty zaznaczone kreskami). Kilka wylosowanych osób (patyczki) podchodzi do zegara  i wskazuje podaną godzinę, zwracamy uwagę, aby liczyły piątkami i tylko potem dokładały pojedyncze minuty.  (Przykład: godz. 18.37- najpierw wskaż godz. 18.00, potem przesuń do 18.35 i teraz odlicz pojedyncze minuty).  Praca samodzielna- światło zielone pokazuje skończoną pracę, nauczyciel sprawdza poprawność.
3. Notatka do zeszytu: przepisanie celu zajęć  i nacobezu
4. Podsumowanie zajęć ok 10 minut:
Praca z metodnikiem- test wyboru A), B), C) D) Nauczyciel pokazuje na zegarze godzinę i pod zegarem zapisuje 4 możliwości odczytu, dzieci pokazują odpowiedzi, nauczyciel kontroluje odpowiedzi, zwraca uwagę, które wskazały błędną.
- Podsumowanie zajęć poprzez dokończenie zdań: ,,Dzisiaj nauczyłem się....", ,,Wiem, że....", ,,Muszę popracować nad...."
- Zadanie pracy domowej
Notatki i dodatkowe ćwiczenia:
Sposób sprawdzenia stopnia osiągnięcia celów przez uczniów: światła, test wyboru, praca samodzielna na karcie pracy, działania symulacyjne na zegarze

Praca domowa: Karta pracy z zegarami, na których należy narysować wskazówki zgodnie z podaną godziną.
Materiały i pomoce dydaktyczne: duży zegar do symulacji, małe zegary do symulacji, karty pracy, metodniki, patyczki, znak zakazu podnoszenia ręki.

Opracowała i przeprowadziła: Edyta Arendt

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lekcja: edukacja matematyczna
Data: 10.11.2015 r.
Klasa: 2j

Temat: Opiekujemy się rodzeństwem

Powiązanie z wcześniejszą wiedzą (nadbudowanie wiedzy):  Dzieci potrafią dodawać i odejmować w zakresie 10.  Potrafią również korzystać z liczydła. Sprawdzają swoje działania za pomocą liczydła koralikowego.

Cel  lekcji:
Dodawanie w zakresie 20 z przekroczeniem dziesiątki .

Cele w języku ucznia:
Dodam liczby z przekroczeniem progu dziesiątkowego.

Nacobezu:
1.      Obliczysz wynik zapisując według wzoru: 9+4= 9+1+3=10+3=13

Przebieg zajęć:
1. Podanie celu  lekcji (naprowadzenie dzieci poprzez nadbudowanie wiedzy).
2. Ćwiczenia w rachunku pamięciowym:
– Dopełnianie do 10. Dzieci w parach na przemian podają liczby i dopełniają do 10. Jedno dziecko z pary podaje liczbę od 0 do 9; drugie podaje liczbę, która z tą pierwszą utworzy dziesiątkę.
– Rozkładanie liczb od 4 do 9. Nauczyciel informuje dzieci, że pierwszym składnikiem sumy, którą będą tworzyć, jest liczba 3. Następnie podaje wartości sum od 4 do 9, a dzieci podają drugi składnik.
3.Wykonywanie zadań ze s. 43 Matematyki.
4. „Rzuć kostką i licz” – doskonalenie umiejętności rachunkowych.
Ćwiczenia w odejmowaniu do 20 z przekroczeniem dziesiątki. Dzieci są podzielone na 2 równoliczne zespoły. Każdy uczestnik rzuca kostką do gry, podbiega do tablicy, wpisuje do tabelki liczbę wyrzuconych oczek, oblicza różnicę i podbiega do kolejnej osoby. W przypadku błędnego obliczenia poprawkę nanosi pierwszy z rzędu uczestnik.
5. Wykonanie zadań w zeszycie- karty rozdane przez nauczyciela i przypomnienie NACOBEZU.


Sposób sprawdzenia stopnia osiągnięcia celów przez uczniów:
1. Sprawdzenie zadań z zeszytu.
2. Zdania podsumowujące.

Pomoce dydaktyczne:
Liczydła, koraliki, kostki do gry.

Opracowała  i przeprowadziła: Wioleta Kowalik

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lekcja: edukacja polonistyczna
Data: 23.11.2015 r.
Klasa: 2j

Temat: Warto być sportowcem!

Powiązanie z wcześniejszą wiedzą (nadbudowanie wiedzy):  Dzieci czytają tekst i wyciągają wnioski. Zwracają uwagę na poprawność ortograficzną w czasie zapisywania tekstu.

Cel  lekcji:
Czytanie opowiadania „Trening czyni mistrza”. Wypowiedzi na temat znaczenia sportu dla zdrowia i kształtowania pożądanych cech charakteru. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich ulubionego i uprawianego przez nie sportu.
Cele w języku ucznia:
Wyjaśnię, co to znaczy: „Trening czyni mistrza”.

Nacobezu:
1.      Przeczytasz fragment opowiadania, ze szczególnym uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych.
2.      Wypowiesz się na temat znaczenia treningu w życiu człowieka.
3.      Przepiszesz do zeszytu notatkę z zajęć.

Przebieg zajęć:
1. Obejrzenie filmu o klasie- wspomnienie pierwszych dni w klasie I. Podanie celu  lekcji (naprowadzenie dzieci poprzez nadbudowanie wiedzy).
2. Trening czyni mistrza”– wypowiedzi na podstawie opowiadania Maugo Domańskiej.
- Głośne czytanie opowiadania z uwzględnieniem poziomów trudności.
-Udzielanie odpowiedzi na pytania znajdujące się pod tekstem oraz dodatkowe pytania: Jakie sposoby radzenia sobie z problemem stosował Tomek, a jakie tata? Która z tych metod jest korzystniejsza? Dlaczego?
 (Wykazanie różnicy  pomiędzy  próbą unikania i rozwiązania  problemu).  Czy ktoś z Was przeżywał kiedyś obawy związane z sytuacją szkolną lub inną; jak sobie radził?
3. Omówienie sprawdzianów z języka polskiego i matematyki- dzieci pisały sprawdziany w poprzednim tygodniu.
4. Przeczytanie tekstu dyktanda, wyjaśnienie trudności ortograficznych.
- wklejenie do zeszytu treści dyktanda:
Cel: Przygotuję się do dyktanda z „rz” wymienne  na dzień 27.11.15r.
Treść dyktanda:
Na stromej górze dzielny rycerz zranił groźnego smoka. Potem udał się z nim do weterynarza. Lekarz pomógł bestii, dając jej trzy pigułki. Wrażliwy rycerz troszczył się o każde zakatarzone  stworzenie.
NACOBEZU:
·         Tekst zapisujesz w całości;
·         Zdania zaczynasz od wielkiej litery i kończysz odpowiednim znakiem interpunkcyjnym;
·         Dbasz o estetykę zapisu.

5.Wspólne układanie i zapisywanie notatki do lekcji przypomnienie NACOBEZU.
6. Indywidualne czytanie tekstu: „Trening czyni mistrza”.
7. Podsumowanie zajęć i zadanie pacy domowej.


Sposób sprawdzenia stopnia osiągnięcia celów przez uczniów:
1.Sprawdzenie zapisu w zeszycie.
2. Indywidualne czytanie tekstu.
3. Dyktando – 27.11.15r.
2. Zdania podsumowujące

Pomoce dydaktyczne:
Film „Fabryka talentów”, „Jestem uczniem 1 klasy”,

Opracowała  i przeprowadziła: Wioleta Kowalik