Lekcja:
edukacja polonistyczna
|
Data: 29.10.2015
r.
|
Klasa: 2j
|
Temat: Układ
Słoneczny- już wiem co to?
|
Powiązanie z wcześniejszą
wiedzą (nadbudowanie wiedzy): Przypomnienie
wizyty w centrum edukacyjnym w Zalesiu. Uporządkowanie wiedzy zdobytej na
zajęciach z astronomii.
|
Cel lekcji:
Wyrobienie u uczniów umiejętności i
nawyku poprawnego pisania
nazw planet.
|
Cele w języku ucznia:
Poznam zasadę pisowni nazw planet.
|
Nacobezu:
1. Potrafisz wymienić planety Układu Słonecznego.
2. Potrafisz rozwiązać krzyżówkę i podać jej
rozwiązanie.
3. Dbasz o poprawność ortograficzną- nazwy planet
piszesz wielką literą.
|
Przebieg zajęć:
1. Podanie celu lekcji (naprowadzenie dzieci poprzez
nadbudowanie wiedzy).
2. Oglądanie filmu
edukacyjnego- „Pierwszy człowiek w kosmosie”.
3. Czytanie wiersza
„Układ Słoneczny”. Przypomnienie zasad pisowni wielkiej litery (imiona,
nazwiska, nazwy miast, państw, tytuły książek). Wyjaśnienie pisowni nazw
planet.
4. Przepisanie wiersza
do zeszytu ze szczególnym podkreśleniem nazw planet.
5. Rozdanie krzyżówek,
wyjaśnienie zadania i podanie NACOBEZU.
6. Określenie czasu i
praca indywidualna.
7. Prezentacja prac.
|
Sposób sprawdzenia stopnia osiągnięcia celów przez
uczniów:
1. Sprawdzenie odczytanych prac.
2. Zdania podsumowujące.
|
Pomoce dydaktyczne:
Słownik
ortograficzny, karty do pracy, film
edukacyjny.
|
Opracowała i przeprowadziła: Wioleta
Kowalik
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lekcja: edukacja przyrodnicza
|
Data: 20. 10. 2015
|
Klasa: III f
|
Temat: Warstwy lasu
|
Powiązanie
z wcześniejszą wiedzą: Przypomnienie
o wycieczce do Transgranicznego
Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Zalesiu , (zajęcia warsztatowe, na których dzieci poznawały ekosystem lasu w
ośrodku oraz spotkanie z leśnikiem i wycieczka do lasu). Wskazanie różnic między drzewem, a
krzewem. (Pamiętacie jak byliśmy w Zalesiu..., co zapamiętaliście z zajęć i
wycieczki do lasu?, W klasie II poznawaliśmy drzewa i krzewy owocowe, czym
różnią się od siebie drzewa i krzewy).
|
Cele lekcji:
1. Poznanie warstwowej budowy lasu (terminy:
runo leśne, podszyt, wysokie drzewa)
2. Przyporządkowanie roślin i zwierząt do podanej warstwy
3. Poznanie nazw drzew i krzewów rosnących w
lesie
Cele sformułowane w języku ucznia:
1. Dowiem się jak
zbudowany jest las
2. Poznam rośliny i zwierzęta leśne.
|
Nacobezu (co uczniowie będą potrafili po lekcji):
1. Znam warstwy
lasu
2. Wymienię 4 nazwy
roślin rosnących w danej warstwie i 4 nazwy zwierząt żyjącej w każdej
warstwie lasu.
|
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lekcja: edukacja
polonistyczna
|
Data: 16.10.2015
|
Klasa: 3f
|
Temat: Wycieczka do
parku- budowa opowiadania.
|
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą
(nadbudowanie wiedzy): Przypomnienie o 3- częściowej budowie opisu i porównanie z budową
opowiadania, wspomnienie o akapitach, przypomnienie historyjki obrazkowej i
wiersza ,,Opowiadanie". (Dzieci
nie pisały jeszcze pełnego opowiadania)
|
Cele lekcji:
1. Utrwalenie budowy opowiadania.
2. Ułożenie rozwinięcia opowiadania
(praca w grupach).
3. Umiejętność współpracy w grupie.
|
Cele w języku ucznia:
1. Utrwalisz informacje o budowie
opowiadania.
2. Ułożysz rozwinięcie opowiadania.
|
Nacobezu:
1. Przeczytasz wstęp i zakończenie
opowiadania i przyjrzysz się uważnie historyjce obrazkowej.
2. Nadasz tytuł opowiadaniu.
3. Rozpoczynając rozwinięcie
pamiętasz o akapicie.
4. Piszesz poprawnie pod względem
ortograficznym.
5. Stosujesz poprawne formy językowe.
|
Przebieg zajęć:
1. Podanie celów lekcji
(naprowadzenie dzieci poprzez nadbudowanie wiedzy).
2.
Uczniowie ,,światłami" oceniają swoje umiejętności tworzenia wypowiedzi
pisemnych, w ten sposób nastąpi podział na grupy ( zielone z żółtymi),
światło czerwone tworzy odrębną grupę i pracuje pod kierunkiem n- la.
3.
Rozdanie grupom kart pracy, wyjaśnienie zadania i podanie NACOBEZU.
4.
Określenie czasu i praca w grupach.
5.
Prezentacja prac.
|
Sposób sprawdzenia stopnia osiągnięcia celów przez
uczniów:
1. Sprawdzenie odczytanych prac.
2. Zdania podsumowujące.
3. Światła
|
Pomoce dydaktyczne:
Metodnik, patyczki, Słownik
ortograficzny, karty do pracy grupowej, ćwiczenia z historyjką obrazkową
|
Opracowała i
przeprowadziła: Edyta Arendt
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lekcja: edukacja
matematyczna
|
Data: 30 X 2015
|
Klasa: 3 F
|
Temat: Mnożenie i
dzielenie w zakresie 50.
|
Powiązanie
z wcześniejszą wiedzą: Dzieci potrafią dzielić i mnożyć w zakresie 30. Potrafią również korzystać z planszy
,,Tabliczka mnożenia" i wyszukiwać podane iloczyny lub ilorazy.
|
Cele lekcji:
1. Rozszerzenie
zakresu mnożenie i dzielenia do 50.
2. Rozwiązywanie
zadań tekstowych z wykorzystaniem materiałów obrazkowych do symulacji
rozwiązania zadania.
3. Sprawne mnożenie
i dzielenie w zakresie 50 ( z pomocą planszy matematycznej ).
Cele sformułowane w języku ucznia:
1. Nauczysz się
mnożyć i dzielić w zakresie 50.
|
Nacobezu (co uczniowie będą potrafili po lekcji):
1. Sprawnie
wyszukasz na planszy wyników mnożenia
i dzielenia w zakresie 50.
2. Rozwiążesz
zadania tekstowe na mnożenie i dzielenie w zakresie 50.
3. Ćwiczysz
tabliczkę mnożenia i dzielenia w zakresie 50 w domu (za tydzień kartkówka).
|
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lekcja: edukacja matematyczna
|
Data: 19 XI 2015
|
Klasa: 3f
|
Temat: Zegar i czas
|
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:
Uczniowie potrafią wskazywać na
zegarze i odczytywać pełne godziny, połowę godziny, znają pojęcie
,,kwadrans", wiedzą ile minut ma godzina, pół godziny, 1, 2, 3, 4
kwadranse., operują systemem 24-
godzinnym, liczą minuty piątkami.
|
Cele lekcji:
Uczeń:
1. Potrafi wskazać i odczytać każdą podaną godzinę
( np.:
18.37)
2. Liczy prawidłowo minuty na tarczy zegarowej
3. Prawidłowo zaznacza godzinę na zegarze, pamięta
o przesuwaniu sie małej wskazówki.
Cele
sformułowane w języku ucznia:
1. Potrafię wskazać i odczytać podaną godzinę.
|
Nacobezu (co uczniowie będą potrafili po lekcji):
1.
Potrafisz wskazać podaną godzinę na zegarze.
2.
Prawidłowo odczytasz godzinę.
3.
Pamiętasz, że wraz ze wskazówką, pokazującą minuty, powoli przesuwa się
wskazówka pokazująca godzinę.
4.
Zaznaczysz podaną godzinę na zegarze.
|
Przebieg lekcji (metody i aktywności):
1. Wstęp ok 10
minut: Rozdanie
metodników i poprzez nadbudowanie wiedzy ustalenie celu lekcji (pamiętacie jak w klasie II pracowaliśmy na
zegarach, co wtedy robiliśmy? , Co w takim razie będzie celem naszej lekcji). Poprzez pokazanie światła (metodnik), dzieci pokazują jak w jakim
stopniu pamiętają informacje z klasy II. Te, które pokazały światło żółte lub
czerwone- przychodzą do dużego zegara przyczepionego do tablicy i wskazują
najpierw pełne godziny, potem w pół do...,
kwadrans po, przed... itp. (podczas zadania nauczyciel zwraca uwagę, że czym więcej minut po danej
godzinie, mała wskazówka również się przesuwa). Nauczyciel
wiesza znak zakazu podnoszenia ręki- dzieci wiedzą, że pracujemy na
światłach, bądź losowane są patyczki.
2. Rozwinięcie ok. 30
minut:
- Uczniowie dzielą się na zespoły dwuosobowe: światło zielone z żółtym
lub czerwonym, para dostaje mały model zegara, w którym przesunięcie wskazówki minutowej powoduje przesuwanie
się wskazówki godzinowej. Najpierw zielone światła pokazują godzinę, którą
zadały świtała żółte i czerwone, potem zielone podają godzinę. Zabawa trwa ok .10 minut, nad całością czuwa
nauczyciel, przyglądając się wszystkim parom.
- Odczytanie i zaznaczenie podanej godziny na karcie pracy (10
zegarów- 5 do odczytu i 5 do zaznaczenia- po trzy przykłady wykonujemy
wspólnie, zapisujemy odczytaną godzinę na tablicy i wskazujemy podaną godzinę
na dużym zegarze). Przed zadaniem nauczyciel przypomina, że godzina ma
60 minut i pokazuje na dużym zegarze, w jaki sposób odliczamy pojedyncze
minuty (zegar ma minuty zaznaczone
kreskami). Kilka wylosowanych osób
(patyczki) podchodzi do zegara i
wskazuje podaną godzinę, zwracamy uwagę, aby liczyły piątkami i tylko potem
dokładały pojedyncze minuty. (Przykład: godz. 18.37- najpierw wskaż godz. 18.00, potem przesuń do
18.35 i teraz odlicz pojedyncze minuty). Praca samodzielna- światło zielone pokazuje skończoną pracę,
nauczyciel sprawdza poprawność.
3. Notatka do zeszytu: przepisanie celu zajęć i nacobezu
4. Podsumowanie zajęć ok 10
minut:
-
Praca z metodnikiem- test wyboru
A), B), C) D) Nauczyciel pokazuje
na zegarze godzinę i pod zegarem zapisuje 4 możliwości odczytu, dzieci
pokazują odpowiedzi, nauczyciel kontroluje odpowiedzi, zwraca uwagę, które
wskazały błędną.
- Podsumowanie zajęć poprzez dokończenie zdań: ,,Dzisiaj nauczyłem się....", ,,Wiem, że....", ,,Muszę
popracować nad...."
- Zadanie pracy domowej
|
Notatki i dodatkowe ćwiczenia:
|
Sposób sprawdzenia stopnia osiągnięcia celów przez uczniów:
światła, test wyboru, praca
samodzielna na karcie pracy, działania symulacyjne na zegarze
|
Praca domowa: Karta
pracy z zegarami, na których należy narysować wskazówki zgodnie z podaną
godziną.
|
Materiały i pomoce dydaktyczne: duży zegar do symulacji, małe zegary do symulacji, karty pracy, metodniki, patyczki, znak zakazu podnoszenia
ręki.
|
Opracowała i przeprowadziła:
Edyta Arendt
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lekcja:
edukacja matematyczna
|
Data: 10.11.2015
r.
|
Klasa: 2j
|
Temat: Opiekujemy się rodzeństwem
|
Powiązanie z wcześniejszą
wiedzą (nadbudowanie wiedzy): Dzieci potrafią dodawać i odejmować w
zakresie 10. Potrafią również korzystać z liczydła. Sprawdzają swoje
działania za pomocą liczydła koralikowego.
|
Cel lekcji:
Dodawanie w zakresie 20 z przekroczeniem
dziesiątki .
|
Cele w języku ucznia:
Dodam liczby z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
|
Nacobezu:
1. Obliczysz wynik zapisując według wzoru: 9+4= 9+1+3=10+3=13
|
Przebieg zajęć:
1. Podanie celu lekcji (naprowadzenie dzieci poprzez
nadbudowanie wiedzy).
2. Ćwiczenia
w rachunku pamięciowym:
– Dopełnianie do 10. Dzieci w parach na
przemian podają liczby i dopełniają do 10. Jedno dziecko z pary podaje liczbę
od 0 do 9; drugie podaje liczbę, która z tą pierwszą utworzy dziesiątkę.
– Rozkładanie liczb od 4 do 9.
Nauczyciel informuje dzieci, że pierwszym składnikiem sumy, którą będą
tworzyć, jest liczba 3. Następnie podaje wartości sum od 4 do 9, a dzieci
podają drugi składnik.
3.Wykonywanie zadań ze s. 43 Matematyki.
4. „Rzuć kostką i licz” – doskonalenie umiejętności rachunkowych.
Ćwiczenia w odejmowaniu do 20 z
przekroczeniem dziesiątki. Dzieci są podzielone na 2 równoliczne zespoły.
Każdy uczestnik rzuca kostką do gry, podbiega do tablicy, wpisuje do tabelki
liczbę wyrzuconych oczek, oblicza różnicę i podbiega do kolejnej osoby. W
przypadku błędnego obliczenia poprawkę nanosi pierwszy z rzędu uczestnik.
5. Wykonanie zadań w zeszycie- karty
rozdane przez nauczyciela i przypomnienie NACOBEZU.
|
Sposób sprawdzenia stopnia osiągnięcia celów przez
uczniów:
1. Sprawdzenie zadań z zeszytu.
2. Zdania podsumowujące.
|
Pomoce dydaktyczne:
Liczydła, koraliki, kostki do gry.
|
Opracowała i przeprowadziła: Wioleta Kowalik
Lekcja:
edukacja polonistyczna
|
Data: 23.11.2015
r.
|
Klasa: 2j
|
Temat: Warto
być sportowcem!
|
Powiązanie z wcześniejszą
wiedzą (nadbudowanie wiedzy): Dzieci czytają tekst i wyciągają
wnioski. Zwracają uwagę na poprawność ortograficzną w czasie zapisywania
tekstu.
|
Cel lekcji:
Czytanie opowiadania
„Trening czyni mistrza”. Wypowiedzi na temat znaczenia sportu dla zdrowia i
kształtowania pożądanych cech charakteru. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat
ich ulubionego i uprawianego przez nie sportu.
|
Cele w języku ucznia:
Wyjaśnię, co to znaczy: „Trening czyni mistrza”.
|
Nacobezu:
1. Przeczytasz fragment opowiadania, ze szczególnym
uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych.
2. Wypowiesz się na temat znaczenia treningu w życiu
człowieka.
3. Przepiszesz do zeszytu notatkę z zajęć.
|
Przebieg zajęć:
1. Obejrzenie filmu o
klasie- wspomnienie pierwszych dni w klasie I. Podanie celu lekcji (naprowadzenie dzieci poprzez
nadbudowanie wiedzy).
2. „Trening czyni
mistrza”– wypowiedzi na podstawie opowiadania Maugo Domańskiej.
- Głośne czytanie
opowiadania z uwzględnieniem poziomów trudności.
-Udzielanie
odpowiedzi na pytania znajdujące się pod tekstem oraz dodatkowe pytania: Jakie
sposoby radzenia sobie z problemem stosował Tomek, a jakie tata? Która z tych
metod jest korzystniejsza? Dlaczego?
(Wykazanie różnicy pomiędzy próbą unikania i rozwiązania problemu). Czy ktoś z Was przeżywał kiedyś obawy
związane z sytuacją szkolną lub inną; jak sobie radził?
3.
Omówienie sprawdzianów z języka polskiego i matematyki- dzieci pisały
sprawdziany w poprzednim tygodniu.
4. Przeczytanie tekstu dyktanda,
wyjaśnienie trudności ortograficznych.
- wklejenie do zeszytu treści dyktanda:
5.Wspólne układanie i zapisywanie
notatki do lekcji przypomnienie NACOBEZU.
6. Indywidualne czytanie tekstu: „Trening
czyni mistrza”.
7. Podsumowanie zajęć i zadanie pacy
domowej.
|
Sposób sprawdzenia stopnia osiągnięcia celów przez
uczniów:
1.Sprawdzenie zapisu w zeszycie.
2. Indywidualne czytanie tekstu.
3. Dyktando – 27.11.15r.
2. Zdania podsumowujące
|
Pomoce dydaktyczne:
Film „Fabryka talentów”, „Jestem uczniem 1 klasy”,
|
Opracowała i przeprowadziła: Wioleta Kowalik